T: 2310456452, F: 2310456453

Leonardo Da Vinci… Vitruvius Man

Leonardo Da Vinci… Vitruvius Man

Ιταλική Αναγέννηση

Κανόνας των Αναλογιών

Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου είναι ένα διάσημο σχέδιο με συνοδευτικές  σημειώσεις του Λεονάρντο ντα Βίντσι, που φτιάχτηκε περίπου το 1490 σε ένα από τα ημερολόγιά του. Απεικονίζει μία γυμνή αντρική φιγούρα σε δύο αλληλοκαλυπτόμενες θέσεις με τα μέλη του ανεπτυγμένα και συγχρόνως εγγεγραμμένη σε ένα κύκλο και ένα τετράγωνο. Το σχέδιο και το κείμενο συχνά ονομάζονται «Κανόνας των Αναλογιών». και βασίζονται στη μελέτη του Ρωμαίου Συγγραφέα Marcus Vitruvius Pollio και κατ’ επέκταση στις οδηγίες του Αρχαίου Έλληνα Αρχιτέκτονα Ερμογένη.

Leonardo Da Vinci, Vitruvian Man

Σχέδιο και Σημειώσεις του κανόνα των αναλογιών

Σύμφωνα με τις σημειώσεις του ντα Βίντσι στο συνοδευτικό κείμενο, οι οποίες είναι γραμμένες με κατοπτρική γραφή ,το σχέδιο έγινε ως μελέτη των αναλογιών του (ανδρικού) ανθρώπινου σώματος όπως περιγράφεται στην πραγματεία του Βιτρούβιου, για το ανθρώπινο σώμα. Η επαναφορά των ανακαλύψεων των μαθηματικών αναλογιών του ανθρώπινου σώματος τον 15ο αιώνα από τον ντα Βίντσι και άλλους θεωρείται ένα από τα μεγάλα επιτεύγματα που οδήγησαν στην Ιταλική Αναγέννηση. Το σχέδιο του ντα Βίντσι συνδυάζει μια προσεκτική ανάγνωση του αρχαίου κειμένου με τις δικές του παρατηρήσεις σε αληθινά ανθρώπινα σώματα. Κατά το σχεδιασμό του κύκλου και του τετραγώνου πολύ σωστά παρατήρησε ότι το τετράγωνο δεν μπορεί να έχει το ίδιο κέντρο με τον κύκλο, στον ομφαλό, αλλά κάπου χαμηλότερα στην ανατομία. Αυτή η ρύθμιση είναι μια καινοτομία στο σχέδιο του ντα Βίντσι και το ξεχωρίζει από προγενέστερες απεικονίσεις. Το ίδιο το σχέδιο συχνά χρησιμοποιείται ως ένα υπονοούμενο σύμβολο της ουσιώδους συμμετρίας του ανθρώπινου σώματος, και κατά προέκταση του σύμπαντος ως σύνολο. Μπορεί να παρατηρηθεί από την εξέταση του σχεδίου ότι ο συνδυασμός των θέσεων των χεριών και των ποδιών μπορεί να δημιουργήσει 16 (δεκαέξι) διαφορετικές στάσεις. Η στάση με τα χέρια εκτεταμένα μακριά και τα πόδια ενωμένα είναι εγγεγραμμένη στο τετράγωνο. Η στάση με τα χέρια ελαφρώς υψωμένα και τα πόδια ανοικτά εγγράφεται στον κύκλο. Αυτό εικονογραφεί το θεώρημα ότι κατά την εναλλαγή μεταξύ των δύο στάσεων, το φαινόμενο κέντρο της φιγούρας φαίνεται να κινείται, αλλά στην πραγματικότητα ο ομφαλός της φιγούρας που είναι το πραγματικό κέντρο της βαρύτητας παραμένει ακίνητος.

Κατοπτρική γραφή … post-Leonardo-7

Κατοπτρική Γραφή

Κατοπτρική Γραφή

Ο όρος κατοπτρική γραφή αναφέρεται σε ένα ιδιαίτερο τρόπο γραφής που χαρακτηρίζεται από την αντίθετη κατεύθυνση των γραμμάτων αλλά και την αντιστροφή κάθε μεμονωμένου γράμματος ή αριθμού, με αποτέλεσμα να είναι αναγνωρίσιμος μόνο μέσω της χρήσης κατόπτρου (καθρέφτη). Θεωρείται ένας από τους παλαιότερους τρόπους κρυπτογράφησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα κατοπτρικής γραφής αναφέρεται η γραφή της λέξης ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟ στα ασθενοφόρα. Αυτό γίνεται προκειμένου οι οδηγοί των οχημάτων που προπορεύονται ενός ασθενοφόρου να μπορούν εύκολα να διακρίνουν το είδος αυτού του οχήματος, κοιτώντας σε κάποιον από τους καθρέπτες τους: Εκεί η λέξη ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟ εμφανίζεται γραμμένη με κανονικό τρόπο, συνεπώς είναι πιο εύκολα αναγνωρίσιμη. Η μη θελημένη κατοπτρική γραφή ενός ή περισσοτέρων γραμμάτων θεωρείται χαρακτηριστικό σύμπτωμα της δυσλεξίας. Για την ελληνική γλώσσα, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σύγχυση των δυσλεκτικών ατόμων, όσον αφορά το διαχωρισμό του γράμματος “ε” από τον αριθμό “3”. Αντίστοιχη σύγχυση παρατηρείται και στις λατινογενείς γλώσσες, ανάμεσα στα γράμματα “d” και “b”, αλλά και στα “p” και “q”. Το μεγαλύτερο μέρος των χειρόγραφων σημειώσεων του Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι γραμμένο με τη χρήση κατοπτρικής γραφής.

Κ. ΧΑΛΜΟΥΚΗΣ

AT-14.001/Πηγή: Wikipedia, Ν. Σάμιος

HellenicPROM • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ •